שנת ה-70 בבינ”ה | סדנאות ופעילויות ליום העצמאות

ברגע המכונן של הקמת המדינה, ייצרה הנהגת היישוב הישראלי טקסט מקודש, יוצר תוקף ועמדה. נציגי החברה הישראלית המתחדשת, רובם ככולם, התכנסו וחתמו על מגילת היסוד, היא "מגילת העצמאות". במגילה מנוסח הסיפור העומד בבסיס קיומה של המדינה החדשה, והשאיפות והחזון העתידי של מייסדיה.

אנו עוסקים בפיתוח תכנים שונים העוסקים בטקסט המכונן של המגילה ומחברים אותה לשיח העכשווי על החברה בישראל, ולשאלות של זהות יהודית וישראלית. לרגל שנת ה-70 למדינת ישראל, אנו מציעים מגוון סדנאות ופעילויות לכל הגילאים.


 

כותבים חזון

נעסוק יחד במשמעותו של חזון עבור החברה ועבור הפרטים המרכיבים אותה. במהלך הסדנה יבחנו המשתתפים דפוסים שונים של חזון והוגייו, וינסחו חזון עבור עצמם, כפרטים וכקבוצה.

מדינת ישראל תהא - לימוד מתוך מגילת העצמאות.

נעסוק בפסקה ה - 13 מתוך המגילה, המכילה את חזון המדינה שזה עתה הוקמה. נשאל - האם החזון הזה מתגשם היום? האם ראוי שיתגשם? מה מתוכו רלוונטי לחיינו היום? וכיצד נוכל, אם בכלל, לפעול למימושו?

מרכיבים את הפאזל החברתי

נברר את תפיסותיהם של המשתתפים לאופייה של החברה, אתגריה וצביונה הרצוי. לצד תיאור והמחשת המורכבות ביצירתו של  מכנה משותף, נבחן שאלות המעמתות את התלמידים עם המציאות החברתית הקיימת, מציאות בעלת מגוון רחב של זהויות המתקיימות זו לצד זו. נשאל שאלות כגון: האם ישנה הסכמה על מיקומן של זהויות אלו בחברה הישראלית? מהן דרכי השתלבותן? וכיצד הללו מקיימות קשר ביניהן?  הסדנה מאפשרת לתלמידים לתת ביטוי למחשבותיהם סביב שייכותם לחברה הישראלית ורצונם לתרום לה, תוך התייחסות לקבוצות נוספות בחברה.

יום קבלת תעודות זהות לתלמידי כיתות י'

אנו מציעים לבתי הספר הזדמנות להעצים את המשמעות הגלומה בטקסי קבלת תעודות הזהות. הפעילות כוללת סדנאות חווייתיות וסיור ברחובות תל אביב ובהיכל העצמאות. במהלך היום נעסוק יחד עם התלמידים בשאלות זהותיות, הן ברמת הפרט והן ברמת הקבוצה, ונדון יחד בסוגיות חברתיות של מעורבות, שייכות ואחריות.


ירושלים: על גבולות ונקודות מפגש

"הסדר הישראלי החדש דורש מאתנו היום לעבור מהתפיסה המקובלת של רוב ומיעוט לתפיסה חדשה של שותפות בין המגזרים השונים בחברה הישראלית. בירור מהותה של השותפות הזאת, היא משימה של החברה הישראלית כולה". (מתוך 'נאום השבטים', נשיא המדינה ראובן ריבלין, יוני 2015)
בסיור, נחשוף בפני התלמידים פערים וקונפליקטים, כמו גם נקודות מפגש, הידברות וחיבור בחברה הישראלית, כפי שהם משתקפים ברחובות ירושלים, המייצגת תמונה של החברה הישראלית בזעיר אנפין. דרך חוויית המפגש עם העיר, הלימוד והעיבוד היצירתי, ייחשפו התלמידים לעושר ולמגוון של החברה הישראלית, ויבחנו את האפשרות לדיאלוג פתוח ומאוזן יותר בין חלקיה השונים. הסיור והמפגש מאפשרים לנו נגיעה משמעותית בחוויית ה"אחר" וה"אחרות". זוהי הזדמנות לחוויה "פוקחת עיניים" התורמת להיכרות עם השונה, צרכיו ורצונותיו. בין תחנות הסיור: רחוב הנביאים, הכנסייה האתיופית, מאה שערים, מוסררה. משך הסיור: שעתיים

תל אביב: קווי שבר הדרך להקמת המדינה

סיור לאורך קו החוף של תל אביב הסיור מתחיל בבית האופרה ומסתיים בכיכר אתרים ובית בן גוריון. במהלך הסיור ניחשף לדילמות מנהיגותיות וחברתיות שהיו על סדר היום בעת הקמת המדינה ונכיר את נקודות המחלוקת שעיצבו את דמותה של החברה הישראלית.

משך הסיור: כשעתיים
הכירו את פרוייקט 'תלמוד ישראלי' - מסכת עצמאות שעוסק בפסקאות השונות של גילת העצמאות, עם מאמרים מפרי מיטב הוגים ואנשי הרוח והתרבות בישראל.
'תלמוד ישראלי' מכיל מדרשים מרעננים ועכשוויים לטקסט המכונן, בהשראה משיטת הלימוד התלמודית, המציעה פרשנויות שונות לאותו הטקסט, לצד יצירות אמנות ושירה.
החוברות יכולות לשמש בסיס לדיונים בכיתה ובחדר המורים על זהות יהודית-ישראלית, ערכים ובניית דרך משותפת. הפרוייקט נעשה בהובלתו של דב אלבוים, ושותפים ושותפות לו ארי אלון, יונה ארזי, רות גביזון, חיים גורי, אלמוג בהר, מוקי צור, אורית קמיר, ועוד רבים ורבות.  

לרכישת החוברות לחצו >>


הזמינו עוד היום השתלמות מורים ליום העצמאות! לחצו >>


למערך שיעור סביב שנת ה-70 להורדה חינם לחצו >>


צרו קשר וקבלו פרטים נוספים

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.